Het Nieuw-Zeelandse leven. - Reisverslag uit Waitomo Caves, Nieuw Zeeland van Tessa - WaarBenJij.nu Het Nieuw-Zeelandse leven. - Reisverslag uit Waitomo Caves, Nieuw Zeeland van Tessa - WaarBenJij.nu

Het Nieuw-Zeelandse leven.

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

25 November 2014 | Nieuw Zeeland, Waitomo Caves

Voor deze blog eens wat anders dan een verslag van de afgelopen dagen, dat komt de volgende keer weer. Even een updatje over het reizen, de dingen die me opvallen en het Nieuw Zeelandse leven.

Zoals jullie waarschijnlijk al door hadden heb ik nogal een druk programma. Het zuidereiland had ik wat minder gepland en ik denk dat ik dat zou ga houden. Zo kan ik iets meer rust inplannen, want ik zit nu op nog geen 3 weken en dit is best vermoeiend. Een hoop nieuwe indrukken verwerken en het reizen zelf kost natuurlijk ook energie.
Mijn dag bestaat meestal uit opstaan, ontbijten, spullen verzamelen en op pad. Onderweg naar het volgende punt wat dingen bekijken en andere activiteiten ondernemen. Om de paar dagen even boodschappen doen en in de wat grotere (goedkopere) plaatsen tanken. Dan bij aankomst in het hostel douchen (dan zijn ze nog lekker rustig en schoon), even wat lezen, eten en verslag tikken. Dan beetje voorbereiden voor de volgende dag en dan is het al snel bedtijd. Als er een tv is soms nog een filmpje kijken. Een druk programma dus.

Op het begin was het uiteraard even zoeken hoe ik alles moest regelen, waar en wanneer ik ging tanken en boodschappen doen. Inmiddels gaat dat een stuk makkelijker en hoef ik daar niet meer zo over na te denken. Ik weet waar ik de tankstations kan verwachten, welke de goedkope zijn en bij welke ik kan besparen door bij bepaalde supermarkten boodschappen te doen. Alles in de auto heeft ook zijn eigen plekje en ik kan blind de weg in mijn backpack vinden. Waar ik in de eerste paar weken nog op de bonnefooi een hostel binnen kon stappen begin ik nu te merken dat dat zeker op de drukke delen niet meer kan doen en het van tevoren moet vastleggen. Maar dat gaat met mijn Nzlandse nummer nu ook een stuk makkelijker.
Ik eet hier gezonder en kook heel wat vaker en uitgebreider dan dat ik thuis doe (vandaag pas voor het eerst uit eten geweest), ook ontbijt ik hier zowaar.

Dan het rijden. Vind de auto heerlijk en zo’n automaatje bevalt me wel. Zelfs bergop kan die de rest aardig bijhouden. De wegen zijn hier van prima kwaliteit en worden goed onderhouden, al zitten er uiteraard slechtere stukken bij. Op de highways mag je 100, maar regelmatig heb je kilometers lang dat je blij bent als je gemiddeld 50 redt. De weg vinden is ook niet zo moeilijk, alles is goed aangegeven en zo heel veel wegen zijn er niet. Zelfs in de steden (het gemiddelde dorp in Nederland is groter) is het in mijn eentje prima te doen. De straten zijn ook heel duidelijk aangegeven en je hoeft niet te zoeken naar straatnaambordjes. En als ik het even niet meer zeker weet kan ik overal de auto neerzetten, want aan parkeerplekjes ook geen gebrek.
Het is alleen wel erg actief rijden en opletten waardoor je tijdens het rijden lastig om je heen kunt rijden.
Het enige jammere aan de auto is dat hij maar een paar fm-frequenties kan ontvangen en daar meestal niks op te vinden is (en al helemaal niet ruisvrij). Ook kan ik mijn mp3-speler er niet op aansluiten dus het is nogal stil. Komende dagen maar even kijken of ik goedkoop een cdtje op de kop kan tikken. Een kerstcd moet nu vast geen probleem zijn.

De Kiwi’s zelf zijn erg aardig en behulpzaam. De gidsen en tours zijn erg informatief, vriendelijk en grappig. En het accent is geweldig, al is het af en toe lastig te verstaan. Het Maori klinkt ook erg mooi maar al helemaal niet te verstaan (al ken ik nu een aantal woorden). Vooral de zang in het Maori is mooi en heeft wat magisch.
Ze zijn hier heel erg van het recycelen en het scheiden van het afval. Erg eco en pro-milieu. Maar vervolgens krijg je bij het boodschappen doen bergen met plastic zakjes, dat snap ik dan weer niet. Al klaag ik niet, want ze zijn erg handig.
Zo lang ben ik toch niet, en ik weet dat ik thuis mn wastafel hoger dan standaard heb, maar hier word toch wel van een heel wat kleiner gemiddelde uitgegaan. De wastafels zitten ellendig laag (en los warm en koude kranen) en in de douche moet ik flink door de knieen om mn kop eronder te kunnen houden. Bij tours is het dan wel weer handig dat ik over al die kleine aziaten heen kan kijken.

Dan het landschap. Vooral heel erg wisselend, en snel ook. Dat maakt het rijden ook een stuk makkelijker en aangenamer doordat het continue veranderd. Overal waar ik kom zeggen ze dat ik het zuidereiland dan helemaal top ga vinden, dus heb hoge verwachtingen. Denk dat het ook een prima idee was om eerst het noordereiland te doen en dan het zuider. Het weer is echt heel erg wisselend en het 4 seizoenen in 1 dag is niks aan gelogen. Valt ook geen peil op te trekken en een uur verderop kan het hoogzomer zijn terwijl jij met 14gr in de zeikregen zit. Tot nu toe heb ik niet heel erg te klagen gehad, dus ik hoop dat dat zo blijft. Nog even op wat key momenten goed weer en ik ben blij.

De hostels bevallen me ook prima. Zijn van betere kwaliteit dan ik verwacht had en vooral schoon, wat ik toch wel erg fijn vind. De kwaliteit van de bedden is dan wel weer erg verschillend, maar ik slaap toch overal wel. De hostels verschillend onderling heel erg en dat vind ik wel leuk, ook de grootte en de drukte is per hostel verschillend. Gelukkig heb ik de party-hostels kunnen ontwijken (mn bbh-boekje werkt er goed bij) en ligt iedereen volgens mij zo tussen 10 en 11 wel op bed. Of in ieder geval is het dan stil. Het is wel zo dat ik bij het ene hostel echt niet erg vind dat ik na een nacht alweer weg ga terwijl ik bij anderen het liefste een hele week rond blijf hangen.
Dan de beesten. Je hebt hier vooral vogels. Heb inmiddels een Nieuw-Zeeland vogel-app en vermaak me er prima mee! De Tui is nog steeds mijn favoriet. Voor de rest kom je niet zoveel tegen, wel veel possums, maar allemaal morsdood op en langs de weg. Dan nog het vee. De hekken zijn hier volgens mij optioneel en voor de sier, want regelmatig staat de helft van de kudde aan de ene kant van het hek en de andere helft op de weg. De schapen schrikken wel en zijn snel weg. De koeien die op de weg staan lopen wel aan de kant als je langzaam door blijft rijden, maar de paarden zijn gewoon asociaal en zetten alleen een stap opzij als ze daar zin in hebben. Daar moet je dus gewoon omheen rijden. De hostels hebben regelmatig huis- honden of katten maar daar blijft het wel een beetje bij. Zeeleven heb ik nog niet echt gezien.

Weer een lang verslag, maar weer eens wat anders dan de dagverslagen.

  • 25 November 2014 - 20:33

    Manon:

    Zeeleven komt nog wel op het Zuidereiland, maak je geen zorgen!
    En zandvlooien ook, leuke beestjes joh! :-)
    Nog maar een paar dagen voor de overtocht toch?
    Weer veel plezier, leuk om al je verhalen te lezen!

  • 25 November 2014 - 23:10

    Tessa:

    Ik maak me nog geen zorgen over het zeeleven. Al had ik ze graag gezien vanuit White Island, dan had ik me een kotstocht in Kaikoura kunnen besparen ;) De 4de vroeg in de ochtend ga ik over ja. En ik mort de crossing nog doen!
    Nu in een koffietentje gebruik maken van het gratis wifi dat ik met mn NZ-nr heb en zo in het grijze weer over de forgotten highway naar Mt. Taranaki, ik hoop dat ik m kan zien.

  • 26 November 2014 - 05:23

    Ellen:

    Haha echt heel leuk om te lezen tes! Zo lekker herkenbaar vooral

  • 30 November 2014 - 19:53

    Talitha:

    Haha leuk van die beesten! Heb je die andere insecten nog niet gehoord??? Ah kan ff niet op de naam komen, maken veel lawaai, zitten ook in Oz...! Iig klinkt goed, je vermaakt je wel he ;)! X

  • 30 November 2014 - 19:54

    Talitha:

    Cicades!!!!

  • 30 November 2014 - 20:46

    Tessa :

    Ik dacht dat je de Weta bedoelde Talitha. Maar volgens mij nog niet echt gehoord, denk dat die voornamelijk savonds een hoop herrie maken? Ben savonds nog niet echt buiten de deur geweest.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Actief sinds 05 Sept. 2012
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 15982

Voorgaande reizen:

04 Mei 2017 - 21 Mei 2017

Zuidwest USA, mei 2017

07 November 2014 - 14 Januari 2015

Nieuw Zeeland '14-'15

10 September 2012 - 06 Oktober 2012

Rondreis Canada-USA

Landen bezocht: